
Nawet mała firma może robić wielkie rzeczy! Kluczem do sukcesu jest oryginalny pomysł
i… reklama! Ta ostatnia musi być precyzyjnie zaprojektowana i odpowiednio dobrana do grupy docelowej.
Współczesny rynek jest niezwykle wymagający! Coraz wyższa jakość usług i produktów oraz stale rosnąca konkurencja obliguje przedsiębiorców do inwestowania w reklamę i promocję. Do Twojej dyspozycji jest szeroki wachlarz narzędzi marketingowych, które możesz wykorzystać online lub offline. Po jakie formy reklamy warto sięgnąć w celu skutecznego promowania Twojej firmy? Jak zrobić reklamę? I co mają z tym wspólnego nasze balony?
Co składa się na dobór odpowiedniej reklamy?
Zanim zaczniesz planować detale kampanii marketingowej – przeanalizuj szczegółowo, co dokładnie chcesz zareklamować (to wcale nie jest takie oczywiste!) i do kogo chcesz skierować swój przekaz. Zastanów się również nad zasięgiem działań marketingowych
i budżetem, który możesz na nie przeznaczyć.
Dobra reklama firmy to reklama dobrze przemyślana! Oto najważniejsze kwestie do rozważenia, zanim zabierzesz się za planowanie strategii reklamowej oraz dobór narzędzi
i metod:
- Co chcesz zareklamować? Odpowiedz sobie na pytanie, czy zależy Ci na reklamie: konkretnego produktu lub usługi (ta opcja wybierana jest najczęściej), bądź serii produktów lub pakietu usług? A może Twoim celem jest budowa rozpoznawalności marki i chcesz skupić się na promowaniu logo firmy, jej zalet i wartości?
- Określ grupę docelową! To kluczowe w kontekście doboru środków, metod i narzędzi, których będziesz używać w kampanii reklamowej. Forma reklamy musi być dopasowana nie tylko do potrzeb odbiorcy, ale również jego wieku, codziennej rutyny i przyzwyczajeń, które w znacznym stopniu determinują jej skuteczność. Większość specjalistów jest zgodna: im węższa grupa docelowa, tym lepiej!
- Określ zasięg swojej działalności i dopasuj do niego odpowiednie rozwiązania marketingowe! Działasz lokalnie? Nie inwestuj w ogólnokrajowe kampanie, które „zjedzą” Twój budżet! Sprzedajesz w Internecie ekskluzywne produkty? Pomysł
z ulotkami rozdawanymi w mieście nie przyniesie Ci pożądanych efektów! - Sprawdź konkurencję! Twój produkt lub usługa mają konkurencję? Pewnie tak! Weź pod lupę cechy konkurencyjnych produktów i usług oraz sposób, w jaki je reklamują. Planując strategie reklamową będziesz mógł wyraźnie się od nich odróżnić, zaskakując innymi środkami przekazu, innowacyjnym pomysłem na dotarcie do odbiorców czy podkreślając oryginalne cechy Twoich produktów / usług.
- Wyznacz cele! Reklama ma za zadanie przynieść Twojej firmie wymierne korzyści – określ dokładnie cel główny, zastanów się nad celami szczegółowymi i… działaj!
Przekaz reklamowy i jego cechy – co wpływa, że reklama jest zapamiętywana przez odbiorcę?
Skuteczna reklama firmy to reklama pozytywna, która zapada w pamięć i wywołuje określone / pożądane reakcje odbiorcy. Co to oznacza w praktyce? Reklama Twojej firmy powinna budzić wyłącznie przyjemne skojarzenia oraz efektywnie motywować do kupna przedmiotu lub usługi. Efekt? Zwiększona ilość transakcji, a co za tym idzie – podniesiony przychodów ze sprzedaży.
Jak zrobić reklamę, która zapadnie w pamięć? Wybierz z szerokiego wachlarza metod
i narzędzi te, które idealnie pasują do grupy docelowej.
- Tworzysz produkty dla młodzieży? Działaj w Internecie i twórz atrakcyjne dla młodych ludzi treści w najpopularniejszych serwisach, m.in. na Tik Toku, Snapchacie czy Instagramie.
- Oferujesz usługi dedykowane rodzicom małych dzieci lub seniorom? Reklamuj się
w tematycznej prasie i na blogach parentingowych oraz w radiu, telewizji i za pomocą ulotek bądź katalogów. Pokazuj się również na różnego rodzaju targach i eventach. - A może Twoje produkty lub usługi mają podbić lokalny rynek? Włączaj się
w organizację rozmaitych wydarzeniach na terenie miasta lub gminy, wspieraj lokalne kluby sportowe, koła aktywności, biblioteki oraz wręczając gadżety mieszkańcom.
Reklama małej firmy w Internecie i poza nim
Właściwie każdy biznes potrzebuje reklamy! Małe firmy mogą promować swoje produkty lub usługi zarówno w Internecie, jak i poza nim. Decyzję o konkretnej strategii marketingowej należy zawsze podjąć w oparciu o pogłębioną analizę celów firmy i grupy docelowej.
Cechy reklamy internetowej
Reklama internetowa jest najczęściej szybkim i łatwym w odbiorze przekazem, dzięki czemu w krótkim czasie dociera do wielu tysięcy odbiorców. Internetowa reklama dowolnego produktu może być maksymalnie atrakcyjna i skuteczna. Jednak nudna, powtarzalna, zbyt nachalna i trudna do pominięcia czy wyłączenia reklama internetowa zadziała na niekorzyść Twojego biznesu.
W niektórych przypadkach zdecydowanie lepszym pomysłem może okazać się inwestycja
w reklamę offline. Mowa tutaj zarówno o reklamie outdoorowej, jak i różnego rodzaju materiałach POS i gadżetach reklamowych. Nic również nie stoi na przeszkodzie, by strategia reklamowa zakładała zastosowanie różnych metod i narzędzi, zarówno online, jak i offline, które wzajemnie się uzupełniają.
Nasze balony jako przykład reklamy offline
Balony z logo doskonale wpisują się w ideę działań marketingowych prowadzonych lokalnie, tu i teraz, choć mogą być przeznaczone do promowania marek o krajowym, europejskim,
a nawet światowym zasięgu! To zabawne gadżety, które budzą wyłącznie pozytywne skojarzenia i są uwielbiane przez dzieci. Są doskonałym nośnikiem informacji! Możesz ich użyć do promowania konkretnego produktu lub usługi oraz budowania rozpoznawalności Twojej marki. Balony mogą równocześnie stanowić dekorację nowo otwieranego sklepu lub punktu usługowego, jak i być rozdawane podczas różnego rodzaju eventów (również plenerowych).
Pomysł na reklamę, która łączy balonowy świat offline ze światem wirtualnym? Proszę bardzo! Zaproponuj zabawę z balonami i konkretnym hasztagiem (możesz zlecić jego nadruk na balonie!), który podbije media społecznościowe! To mogą być zadania w stylu popularnych challengeów, polegające np. na wdychaniu helu z balonów i wypowiadaniu konkretnych haseł czy zadań polegających na podbijaniu balonów przez określony czas. Świetna zabawa, balony i pozytywna reklama Twojej firmy, która… robi się sama!
Ile to kosztuje dobra reklama?
Rozpiętość cen jest ogromna! Na reklamę internetową możesz wydać kilkaset złotych lub kilkadziesiąt tysięcy – wszystko zależy od skali działalności i rozmachu (przygotowanie serii filmów wygeneruje wysokie koszty, wielokrotnie wyższe niż sprawne prowadzenie kanałów socjalmediowych z użyciem prostych grafikam i chwytliwych komunikatów). Wysokiej jakości plakaty i bilboardy to koszt samych materiałów oraz wynajmu miejsca do ich ekspozycji. Najtańsze elementy reklamy to materiały POS oraz drobne gadżety dla Twoich klientów.
Każda firma zasługuje na reklamę skrojoną na miarę jej potrzeb i celów, nawet tych najambitniejszych!