21 listopada 2017

Niejeden marketer może się zastanawiać, po co w dzisiejszych czasach inwestować w gadżety reklamowe, skoro klientów zdobywa się przede wszystkim w świecie online. A jednak to tak, jakby przedkładać życzenia składane za pośrednictwem Facebooka nad urodzinowy prezent.

Świat online zdecydowanie ułatwił proces dotarcia do klienta, możliwość analizy jego potrzeb oraz bezpośredni kontakt. Personalizacja pozwala celnie trafiać w gusta odbiorców, dostarczać dopasowane komunikaty, wiedzę i produkty. A jednak w tym cyfrowym świecie bardziej niż kiedykolwiek docenia się tradycyjne działania, mające podkreślić wyjątkowość bezpośrednich relacji na linii firma–klient, partner biznesowy czy pracownik. Upominki biznesowe znakomicie spełniają to zadanie.

Budowanie relacji

Gadżet reklamowy spełnia wiele funkcji. Jedną z najistotniejszych jest budowanie pozytywnych relacji. Początkowo upominki pozwalają przełamać lody.

Upominek na początku znajomości wywołuje nie tylko sympatię i pozytywne skojarzenia, lecz także poczucie zobowiązania.

Na dalszych etapach relacji biznesowych upominki pozwalają przypomnieć klientowi o istnieniu firmy, odświeżyć relacje, wzmóc jego lojalność, uczcić rocznicę lub ważne wydarzenie czy też podkreślić indywidualny charakter relacji z marką.

Budowanie wizerunku

O ile z perspektywy klienta dobra relacja z marką i docenienie przez nią są z pewnością na pierwszym miejscu, o tyle z perspektywy marki równie istotną funkcją upominków biznesowych jest możliwość budowania oczekiwanego wizerunku. Według badania „Postrzeganie upominków reklamowych jako nośnika reklamy” realizowanego przez PIAP w 2016 r. ponad 91% marketerów traktuje upominki reklamowe właśnie jako narzędzie kształtowania wizerunku marki. Wszystko dzięki unikatowemu charakterowi upominków biznesowych oraz ich bezpośredniemu połączeniu z firmą. Widoczne na gadżecie reklamowym logo, podkreślone wartości i charakter firmy to elementy, z którymi klient czy partner biznesowy będzie obcował codziennie. Dzięki temu utrwalać się będzie pożądany obraz marki i na długo zapisze się on w świadomości odbiorcy. A to pośrednio przełoży się także na wsparcie sprzedaży.

Działania reklamowe i wsparcie sprzedaży

Według wspomnianego badania PIAP gadżety i upominki biznesowe są traktowane jako jeden z najlepszych nośników reklamowych, porównywalny, pod kątem skuteczności, z działaniami online. Warto przy tym pamiętać, że:

  • Bezpośredni charakter upominków pozwala marce na oryginalną i pomysłową komunikację reklamową, która przyciągnie uwagę klienta, kontrahenta czy też pracownika. I pozostanie z nim na znacznie dłużej niż suchy komunikat reklamowy.
  • Osoby obdarowane przez korzystanie z gadżetu będą jednocześnie promować daną markę dalej – wśród swoich znajomych czy kolegów z pracy. Dzięki temu zwiększa się grono odbiorców przekazu reklamowego zawartego na gadżecie biznesowym. Szczególnie jeśli jest to oryginalny upominek – czy to pod kątem designu, czy też zastosowania.

Z tych względów warto zadbać o to, aby biznesowy prezent nie był przypadkowy, ale dobrze przemyślany i dopasowany do marki, a także by był dobrej jakości, aby mógł służyć na długo.

Pozytywne skojarzenia

Wywołanie odpowiednich emocji i skojarzeń przez upominek biznesowy nie jest zadaniem prostym. Należy pamiętać o wielu elementach, które mają sprawić, że gadżet rzeczywiście zapadnie w pamięć obdarowanemu. Oprócz wspomnianej jakości prezentu, a także dopasowania upominku do filozofii firmy oraz etapu relacji z odbiorcą należy pamiętać także o podarowaniu go w odpowiednim momencie i we właściwy sposób. To wszystko sprawi, że upominek będzie skutecznie realizował cele firmy. Przekazywane upominki będą wywoływać pozytywne emocje, radość z otrzymanego prezentu, często spełnienie codziennych potrzeb, a czasem, przy bardziej ekskluzywnych prezentach, spełnienie marzeń. Dodatkowo dobrze dobrany prezent zapewni klientowi czy kontrahentowi poczucie bycia wyjątkowym, szanowanym partnerem w biznesie. Oryginalne prezenty pozwolą także obdarowanemu się wyróżnić i dumnie podkreślić na zewnątrz przywiązanie do konkretnej marki.

Dlatego też można być pewnym, że prawidłowe przejście przez proces obdarowywania gadżetami i upominkami biznesowymi będzie dla każdej firmy udaną inwestycją, która w długoterminowej strategii zwróci się z nawiązką.

Żródło: Justyna Bakalarska, Marketer Plus, www.marketerplus.pl